Dark
Light
Today: 22/09/2024

Има две географски дадености, които от векове извикват мистичен трепет и присъстват в символиката на всички древни култури. Океанът и пустинята. Морската безкрайност и безводната пустош – и двете опасни, смъртоносни дори; и двете стряскащи с мащаба и безкрайното повторение на една и съща картина, в която сякаш няма място за човека.

Океанът-пустиня и пустинята-океан, водата и пясъкът, водата и земята като предвечни стихии, убиващи, но и раждащи живот – това са корените на пустинната символика, с която ще ви занимаваме в този брой на Свет.

Антрополозите отдавна са забелязали и изследвали психологическите корени на пустинния символ, неговите дълбоки духовни измерения. Пустинята е място безлюдно, неустроено, неугледно и пусто, където човек отива (или попада против волята си), за да научи нещо много важно за себе си и света. И да се завърне оттам променен. Както библейският Йона в утробата на кита, пустинникът не просто понася несгоди, а „умира” в символичен план, предава себе си на унищожението на първичната стихия, за да изплува – като от кръщелни води – нов човек.

В пустинята човек е пределно сам – толкова сам, че срещата с Другия става възможна. В християнската традиция този Друг е Бог, а пустинята е мястото, където отпадат всички условности на материалното ни битие. Място, където оставаме голи, гладни и жадни; а това значи – готови да приемем истинската Дреха, истинската Храна и истинската Вода на живота.

Древните монаси са отивали в пустинята, подражавайки на Христос, Който прекарал там 40 дни в пост и молитва. Пустинята е място, където обитават бесовете, но и място, където ни застига благодатта. Молитвата отвоюва духовни територии от пустинята и ги анексира към Божието царство. Затова и пустинята не е само географско понятие.

В своята виртуална „свързаност” днешният човек маскира и заглушава викащата в него самия пустиня. Информацията не е знание, социалните мрежи не са общуване, чатът не е разговор. Ако отхвърлим тези маски и привидности, може би ще видим неподправената реалност – градът е пустиня, а ние сме голи, жадни и сами. И от тази реалност може би ще тръгнем по-уверено към истинския Оазис, който, както всички истински неща, е някъде в нас.

Дарение за сайта

Пламен Сивов

Пламен Сивов е юрист, директор на фондация "Покров Богородичен". Автор на статии за състоянието на Българската православна църква.

Вашият коментар

Your email address will not be published.

13 − 11 =

Previous Story

Реквием за една планета

Next Story

Пустините вътре в нас

Latest from Blog

Подкаст на списание „Свет“ – Единството на Църквата: Преобразяване в свободата

„Свет“ – единственото българско онлайн списание за религия, култура и пътешествия представя нов брой на своя подкаст, който е посветен на актуалната тема за единството на Църквата.  По думите на едно дете:

Подкаст на списание „Свет“ – И светлината в мрака свети

Новият епизод на подкаста на списание „Свет“ – единственото българско онлайн списание за религия и култура, е посветен на светлия празник Рождество Христово. За поредна година обаче празникът е помрачен от печални

Подкаст на списание „Свет“ – войната и миротворците в един дехристиянизиран свят

Новият епизод на подкаста на списание „Свет“ – единственото българско онлайн списание за религия и култура, е посветен на войната. Трудна и тежка тема, която няма как да бъде заобиколена, не само

Втора част по темата „Провален човек ли е родителят“: подкаст на списание „Свет“

Във всяко семейство стават грешки и се проявяват страсти, но ако съществува любов, не се получават рани. Митрополит Йеротей Влахос Новият епизод на подкаста на списание „Свет“ – единственото българско онлайн списание

Новият епизод на подкаста на списание „Свет“: Провален човек ли е родителят

Вторият епизод на подкаста на списание „Свет“ – единственото българско онлайн списание за религия, култура и пътешествия, е посветен на родителските изпитания и предизвикателствата в съвременния технологичен свят. Пренаситени от информация, успяваме
Go toTop

Don't Miss

Естествено ли е да мислиш за другите или е невроза

Опитайте се сред психологическите „неофити” да кажете нещо от рода

За вярата и характера

Да навлезем в една по-малко абстрактна сфера и да видим