Игумен Дамаскин (Орловски)
Депресията е духовен кръст. Тя се дава за полза на грешника, който не знае как да се покае, тоест, на онзи, който след покаянието отново пада в предишните грехове… Затова съществуват само две лекарства, които могат да лекуват това понякога изключително тежко душевно страдание. Човек трябва да се научи на покаяние и да покаже неговите плодове. Или пък да носи този духовен кръст – със смирение, благост, покаяние и голяма благодарност към Господа, спомняйки си, че Господ вменява за покаяние носенето на такъв кръст… Накрая настъпва голяма утеха, когато човек разбере, че неговата обезкураженост всъщност е неприет плод на покаяние, тоест, един вид несъзнателно самонаказание поради отсъствието на желаните плодове… Това би трябвало да ни направи по-кротки, депресията постепенно да изчезне и да се родят истински плодове на покаяние…
Преподобномъченица Мария (Лелянова), Гатчинска
Дните, през които се чества паметта й:
7 февруари (подвижна дата) – Събор на руските новомъченици и изповедници;
17 април
Преподобномъченица Мария се родила през 1874 г. в Петербург в семейството на търговеца Александър Иванович Лелянов и в светото кръщение била наречена Лидия. Семейството живеело недалеч от Новодевичия манастир до храма „Преображение Господне” на Забалканския булевард. Бащата починал, когато Лидия навършила три и половина години, а сестра й Юлия – година и половина, и те останали на грижите на майката и по-големите братя.
Лидия учела в девическа гимназия, но малко преди да завърши се разболяла от енцефалит, вследствие на което получила болестта на Паркинсон, а след това и ревматизъм и подагра. На матурата я докарали в инвалидна количка. Роднините положили много усилия, за да помогнат на момичето, тя била преглеждана от прочути руски лекари, закарали я в чужбина за консултации с европейски специалисти, но никой не можел да й помогне.
Болестта придобила тежки и неизлечими форми и през 1909 г. по съвет на лекарите семейството се преселило в Гатчина (градче близо до Петербург – б. пр.). В течение на 20 години Лидия лежала неподвижно по гръб, всяко движение и допир й причинявали нетърпима болка. Но Лидия не роптаела и понасяла болестта със смирение, приемайки я като воля Божия, на която се покорявала напълно; благодарение на тези страдания тя се научила на непрестанна молитва и придобила памет за смъртта. След като майката и братята починали и Лидия останала сама със сестра си Юлия, започнали да им помагат заселилите се у тях вярващи жени. Кротката болна била посещавана често от свещеници, край леглото й се служели молебени и дори се образувал кръжец от жени, които пеели не само по време на домашните молебени, но и в храма. При пълна неподвижност на тялото и дори на лицето способността да говори се запазвала у Лидия: тя говорела с полузатворена уста, сякаш през зъби, стараейки се да произнася думите бавно и една по една, за да я разбират правилно.
Дългото и смирено понасяне на тежките мъки пречистило душата на праведницата и Господ я дарил с даровете на прозорливостта и духовното утешение. С течение на времето при нея започнали да идват много хора, за да я помолят за съвет и молитва; идвали не само миряни, но и свещеници и архиереи. Петроградският митрополит Вениамин[1] благословил подвижницата за монашеско пострижение. През 1922 г. в гатчинското подворие на Пятигорския женски манастир, в храма „Покров Богородичен” при огромно струпване на народ архимандритът от Александро-Невската лавра Макарий (Воскресенски) я замонашил с името Мария.
Всеки ден я посещавали множество хора; те чакали на опашка в преддверието, мнозина й носели продукти и пари, които тя раздавала на нуждаещите се. По спомените на проф. Иван Михайлович Андреев монахиня Мария имала невероятна дарба да утешава и да изцелява страдащите души. „Един младеж, изпаднал в униние след ареста и интернирането на своя баща свещеник, излезе от стаята на матушка с радостна усмивка, решил да приеме дяконски сан. Млада жена премина от скръб към светла радост, също решавайки да стане монахиня. Възрастен мъж, страдащ дълбоко от смъртта на сина си, излезе изправен и ободрен. Възрастна жена, влязла с плач, излезе спокойна и твърда“[2].
Тропар
на преподобномъченицата Мария (Лелянова)
глас 4Агница Твоя, Иисусе, Мария/ утешение рабом Твоим в годину лютую явися,/ крепост веры и благочестия показавши,/ мучения претерпе от богоборцев./ Тоя молитвами яко милостив спаси души наша.
Проф. Иван Андреев, който посетил монахиня Мария през март 1927 г., се оплакал от измъчващата го меланхолия, която продължавала понякога до няколко седмици и от която той не знаел как да се избави.
„Меланхолията (депресията) е духовен кръст. Тя се изпраща като помощ за каещите се, които не умеят да се каят, тоест след покаянието изпадат в предишните си грехове. Само две лекарства лекуват това понякога твърде тежко душевно страдание: трябва или да се научим да се каем и да принасяме плодове на покаянието, или да носим със смирение, кротост, търпение и голяма благодарност на Господа този духовен кръст, помнейки, че това ни се вменява от Господа за плод на покаянието… Защото какво голямо утешение е да съзнаваме, че мъката, която изпитваме, е… подсъзнателно самонаказание за липсата на плодовете, които трябва да дадем. От тази мисъл трябва да изпаднем в умиление и тогава мъката постепенно ще се стопи и ще дойдат истинските плодове на покаянието”.
Това е част от отговора на матушка Мария към проф. Андреевски в отговор на неговите жалби от непоносимата душевна мъка, която изпитвал. “От тези думи, споделя той, се почувствах тъй, сякаш някой ми е направил операция и е изрязал духовен тумор от душата ми… Аз излязох като друг човек“[3].
Петроградският митрополит Вениамин посетил подвижницата малко преди своя арест и мъченическата си гибел. Подарявайки й своя снимка, той написал: „На дълбоко почитаната от мен страдалица матушка Мария, утешила освен мнозина други, също и мен грешния“[4].
В началото на 1932 г. безбожниците пристъпили към арести на монасите и монахините от закритите по-рано манастири.
„В условията на изострянето на класовата борба и на ожесточената съпротива, която контрареволюционните елементи оказват на развитието на социалистическите форми на стопанството, активна роля играят църковниците… опитвайки се с всички начини да противодействат и да пречат на делото на социалистическото строителство… – писали служителите на Ленинградското ОГПУ. – Въпреки че манастирите бяха по различно време официално закрити, монахините… от тези манастири ги поддържаха в скрит вид и представляваха добре организирани групи контрареволюционно и антисъветски настроено монашество, край което се групираха контрареволюционните елементи, а именно: хора от миналото, кулаци, лишени от права лица, бивши полицаи и т. н.
Общежитията на монахините от нелегалните манастири се посещаваха в голямо количество както от местното население, така и от пришълци от други райони. Сред тези посетители… монахините водеха антисъветска агитация и разпространяваха провокационни слухове, насочени срещу съветската власт и нейните начинания.
Кондак
на преподобномъченицата Мария (Лелянова)глас 4
Страдалице и благовестнице пречудная,/ молитвенице за всех скорбящих и страждущих,/ преподобномученице мати Марие, /молися Господу Богу со всеми новомученики Росийскими/ спасение нам даровати и помиловати души наша.
С цел предотвратяване на по-нататъшната антисъветска дейност на контрареволюционните монашески групи Ленинградският оперсектор на ОГПУ през февруари… 1932 г. проведе операция, в резултат на която бяха арестувани…“[5] седемдесет и шестима човека.
„Закритото през 1922 г.… Покровско подворие на Пятигорския женски манастир фактически продължаваше да съществува до последно време, като при това монахините от това подворие продължаваха да си живеят по къщите на подворието и с нищо не промениха живота си както в духовно, така и в битово отношение“[6].
„Духовно монахините от ликвидираното подворие… се групираха около тъй наречената майка Мария, боледуваща от ревматизъм и подагра в течение на 20 години в толкова силна форма, че се намираше постоянно в лежащо положение в течение на цялото това време… Посещаваха я в голямо количество посетители не само от градското население, но и селяни от различни места, за да получат от нея съвет как да постъпят след едни или други сполетели ги несполуки…“[7]
Монахиня Мария била арестувана на 19 февруари 1932 г. По време на ареста двама служители на ОГПУ застанали до леглото на монахинята и, хващайки я за изкълчените ръце, я повлекли по пода и по земята, а след това, залюлявайки я за ръцете и краката, я хвърлили в камиона. И все пак да държат монахиня Мария в затвора било поради болестта й невъзможно. Настанили я в затворническата болница; тук я разпитал следователят. Потвърждавайки, че е привърженичка на митрополит Йосиф (Петрових), монахиня Мария казала: гСмятам, че митрополит Сергий напразно нареди да се молим за съветската власт, – на нея това не й трябва. И изобщо, нека за нея да се моли онзи, който иска… Смятам, че трябва да се молим за властта в случай, че това [наистина] е власт“[8].
Свидетелите, разпитани от следователите на ОГПУ, единодушно заявили, че в града и околностите му всички смятат монахиня Мария за свят човек, надарен от Бога с дарбата на прозорливостта. На 22 март 1932 г. Колегията на ОГПУ осъдила монахиня Мария на лишаване от гправото да живее в Московската и Ленинградската области, Харковския, Киевския, Одеския окръзи, Северокавказкия край, Дагестан, Казан, Чита, Иркутск, Хабаровск, Ташкент, Тифлис, Омск, Омския район, в Урал и граничещите с него окръзи за срок от три години… със закрепване към избраното местожителство“[9].
Монахиня Мария починала на 17 април 1932 г. в затворническата болница в Петроград и била погребана на Смоленското гробище.
Игумен Дамаскин (Орловски). Из книгата „Жития новомучеников и исповедников Российских ХХ века“. Тверь, 2006. С. 27-32.
Бележки
[1] Свещеномъченик Вениамин (в света Василий Павлович Казански); паметта му се чества на 31 юли/30 август.
[2] Протопресвитер М. Польский. Новые мученики Российские. Джорданвилл, 1957. Т. 2. С. 255.
[3] Пак там. С. 256.
[4] Пак там. С. 255.
[5] УФСБ России по Санкт-Петербургу и Ленинградской обл. Д. П-8894. Т. 2, л. 480.
[6] Пак там. Л. 454.
[7] Пак там. Л. 456.
[8] Пак там. Л. 376 об.
[9] Пак там. Л. 580.
Превод Андрей Романов