Създаването на „новата реалност”
Според едно разпространено мнение, Църквата и творчеството се намират в непримиримо противоречие, понеже църковният живот е догматичен и каноничен, тоест според това мнение – несвободен и регламентиран, докато творчеството е невъзможно без свободата на твореца от каквито и да е формални задължения: културата живее чрез постоянното обновяване на своите канони, чрез борба с автоматизма, чрез творческо оттласкване от готовите форми и творческа промяна на традицията.
Наистина културното действие се изразява също и в борба с опошлилите се умъртвени форми, с щампите и клишетата, с думите, които твърде често са били напразно произнасяни и са загубили първоначалния си смисъл. Защото културата има непосредствено отношение към променящата се човешка менталност, към определен тип самосъзнание на обществото в една или друга епоха. Само че културното действие не е всепозволеност – тук действа (като творчески усет, като вкус, като чувство за стил) едно убеждение, което е твърде сходно с казаното от Апостол Павел: Всичко ми е позволено, ала не всичко е полезно; всичко ми е позволено, но няма да бъда аз обладан от нещо (1 Кор. 6:12). Само този, който гледа културата отвън и няма опит от културното действие, може да смята, че творецът, който притежава вътрешна свобода, не трябва да има никакви табута. Напротив, колкото по-надарен е творецът, толкова повече вътрешни забрани има той и толкова по-тесен е пътят, по който се насочва неговата творческа енергия.
Обаче противоречието или антагонизмът между Църквата и културата е повече измислен, отколкото реален. Църковните догми и канони, също както и общият консерватизъм на църковния живот, съвсем не са аналогични на някакъв „Art poetique” или на „Манифеста на немските романтици”. Това не е нещо, което е натрапено на Църквата отвън: това е този гръбнак, без който тя би се изродила в „събрание на вярващите” или в клуб за религиозни интереси.
Лъжливо е и твърдението, че догматите сковавали човешкия дух: напротив, духът на човека е призван да израсне до висотата на догмата и да съзре неговата красота, и за това израстване граници няма. Догматът е непоклатим и е винаги съвременен. Догматът е метафизичен и е винаги актуален, докато методиките за изкуство и манифестите се появяват точно заради това да бъдат преодолявани и точно тогава, когато започват да пресъхват изворите на творчеството: по правило, точно по „методики” творят наследниците. При това „методиките” се сменят, а наследниците остават. Но канонът на изкуството е нещо съвсем различно: той не се ражда в главата по дедуктивен начин, а се проявява в художественото произведение като съвършена форма и сам участва във формирането на традицията.
Свещеник Павел Флоренски е писал, че канонът никога не е бил пречка за художественото творчество, че трудните канонични форми винаги са били онзи „пробен камък”, в който са се „пречупвали нищожествата” и „са се изостряли великите дарования”. „Издигайки на онази висота, която човечеството е достигнало, каноничната форма освобождава творческата енергия на твореца за нови постижения, за творчески полет… изискванията на каноничната форма са освобождаване, а не ограничаване.”[1]
Творческата задача на художника е да постигне смисъла и дълбочината на канона (на традицията): в това се състои неговата връзка с историята на човечеството, а затова – и с истината и с реалността. Творец, който смята, че канонът може да засегне неговата творческа оригиналност и затова, преди още да го е усвоил, се опитва да го унищожи, изпада всъщност в пълна зависимост от своята разрушителна задача и започва да паразитира върху остатъците от чужди форми, подменяйки творчеството с деструктивен дискурс.
И все пак каноните на изкуството, за разлика от църковните, които си остават непоклатими и неизменни, исторически се сменят един от друг, така класицистичният канон е сменен от реалистичния или от романтическия, раждащият се от техните недра модернизъм с течение на времето сам се превръща в традиция и става класика, както това се е случило с творчеството на Александър Блок и Анна Ахматова, Борис Пастернак и Андрей Платонов.
Въпросът е в това, че Църквата и културата се отнасят към различни аспекти от човешкото битие: Църквата, макар и да пребивава в света, не му принадлежи, докато културата принадлежи на света и историята, заедно с които и ще загине: земята и всички неща по нея ще изгорят… (2 Петр. 3:10). Макар че, както е казано, житото ще приберат в житницата.
И въпреки това, и в Църквата, и в християнската култура протича процес, сходен на богоподобното човешко творчество, целта на което е създаване на „нова реалност”, най-вече в дълбините на човешката душа; очакване на ново небе и нова земя, на Царството Божие, преобразяване на самия себе си и на света.
Творчеството като подвиг на вярата
Пушкин е казал: „Целта на поезията е самата поезия… Целта на изкуството е идеалът, а не нравоучението.” Идеалът е това, което го няма в света, но което съществува в една идеална реалност; онтологически образец, на който може да съответства единствено преобразената реалност. Затова особено актуален в творчеството е проблемът за вярата. Вярата винаги се намира в противоречие с даденостите на този свят, с неговата очевидност, най-накрая, с човешкото ratio, което се основава върху тези очевидности и се придържа към тях докрай. Светското „знание” – доводите на опита, който е свикнал да се ориентира сред причинно-следствените връзки на падналия свят и да апелира към тяхната логика – се съпротивлява на стремежа на вярата и се опитва да я разложи рационалистично.
В творчество от такъв род прекомерната рефлексия може да се превърне в пречка, която убива непосредствения порив към идеала, тоест към Красотата и Истината. Същото може да стори и професионалният навик, налагащ се и изпреварващ със своето знание по въпроса как точно това трябва да бъде направено, по отношение на творческата възможност на онова блажено незнание и „ходене по водата”, които са достъпни само за вярата.
В човешкото битие съществено препятствие по пътя към благодатен живот, който се дава „според вярата” представлява знанието на задължителните закони на природата, на света, на човешките отношения, на социалните „разпределения” и т. н., с които човек е оплетен като с паяжина. „Човек, който се съмнява, че Бог е негов помощник в доброто дело, се бои от сянката си и по време на охолство и изобилия се мъчи от глад, а при заобикаляща го тишина се изпълва с буря” – пише преподобният Исаак Сирин (VI в.).[2]
Размишлявайки за творчеството, не можем да не стигнем до мисълта, че то е сродно на вярата, която, според думите на апостол Павел, е жива представа на онова, за което се надяваме, и разкриване на онова, що се не вижда (Евр. 11:1). По своята мистична същина творчеството има също такава задача и търси в идеалната реалност онези вещи, които е призвано да въплъти. И тук то се среща с емпиричното, тоест недуховното, знание като със свой противник. Защото творчеството освобождава мисълта от оковите на детерминирания свят, за който така се е вкопчило това знание, който е граница на природата и който трябва да бъде преодолян в творческия подвиг. Преподобният Исаак Сирин пише: „Знанието е противоположно на вярата. Във всичко (във всички свои действия), което се отнася до нея, вярата е нарушаване на законите на знанието (недуховното).”[3] … „Знанието е граница на естеството и е негов пазител във всичките му пътища. А вярата шества по-високо от естеството. … В каквато степен човек следва похватите на знанието, в такава степен той се свързва със страха. … А който последва вярата, той скоро ще стане свободен и самовластен и като син Божий свободно ще използва властта си. Възлюбилият тази вяра, както и Бога, ще разполага с цялото тварно естество, защото на вярата е дадена възможност да изгражда нова твар, по подобие Божие, както е казано: Той върши каквото иска душата Му (Иов 23:13). Понякога тя може всичко да сътвори от несъществуващото… Знанието няма такова дръзновение, че да сътвори това, което не е дадено от материята… Течащото естество на водата не ще приеме на своя гребен следите на тялото и приближаващият се към огъня ще се изгори, а ако му стигне дързост да продължи, ще последва беда”[4] … „Тези похвати на знанието пет хиляди години … са управлявали света и човек изобщо не е могъл да повдигне собствената си глава от земята и да осъзнае силата на своя Творец дотогава, докато не е възсияла нашата вяра и не ни е освободила от тъмата на земното дело и суетното подчинение след напразното реене на ума. … Няма знание, което да не е оскъдно, колкото и много да се е обогатило то. … Безукорно е знанието, но по-високо от него е вярата… Но го упрекваме за това, че употребява различни похвати, чрез които върви против вярата, и това, че то се приближава към реда на демоните.”[5] … „В такова знание е посадено дървото на познанието за доброто и лукавото, което изкоренява любовта … В него е надменността и горделивостта, защото присвоява за себе си всяко добро дело, а не го приписва на Бог. … Вярата пък разменя своите дела за благодатта и затова не може да превъзнася себе си.”[6]
Благодат и вдъхновение
Вдъхновението, според думите на св. Григорий Палама, е една от енергиите на Духа, отблясък от онази нетварна Светлина Христова, която „осветява всички”: всеки човек, идващ на този свят.
Вдъхновението представлява някакъв творчески телеологичен импулс, който подтиква към творчество.
Впрочем, необходимо е да се направи твърде важната уговорка: ние вземаме онзи случай, когато човекът (творец, художник) търпи върху себе си именно благодатни въздействия и изумен от това „изобилие” на сърцето, започва да се труди. В дадения момент не става дума нито за някакво състояние на очарование, нито за „заиграване” на демонична енергия, нито за душевна истерична самостимулация, нито пък за нещо друго, което понякога – и то често – може да се представи за творческо вдъхновение. За да бъдат различени тези състояния, се изисква духовният дар да различаваш духовете, макар че плодовете на едно или друго „вдъхновение” понякога са достатъчно красноречиви.
Ето как описва вдъхновението Анна Ахматова:
Когда я ночью жду ее прихода,
жизнь, кажется, висит на волоске.
Что почести, что юность, что свобода
пред милой гостьей с дудочкой в руке?
И вот вошла. Откинув покрывало,
внимательно взглянула на меня.
Ей говорю: „Ты ль Данту диктовала
Страницы Ада?” Отвечает: „Я”[7].
Вдъхновението (Музата) пристига в тишина и покой (нощем), когато житейският и суетен свят на земното знание е заспал, угаснал, страстите са се уталожили, душата не блуждае из неговите пространства, а пребивава насаме със себе си, в себе си, съсредоточено и смирено, с вяра и упование (чакам). Плътта е изтъняла и замлъкнала: това е състояние като че ли на границата между живота и небитието. (Срв. при Пушкин: „Бях труп сред пясъците аз…”[8] и при преподобния Исаак Сирин: „Човек, докато е затворен зад завесата на дверите на плътта, няма упование”).
Нищо земно не може да се сравни с посещението на благодатта (вдъхновението). Какво са почестите, с тяхната неволя, суета и ангажимент, когато творчеството е безкористно и устремено към Царството Божие? Какво е младостта, с гуляите на плътта, с нейния ненаситен инстинкт на блудния син, когато творчеството жадува да пребивава в дома на Отца? Какво е земната свобода, когато творчеството жадува да бъде последен надничар при вдъхновението?
И най-накрая. Но влезе. Упованието не е било напразно. Отметнала покривалото[9] (показвайки чертите си, откривайки се), внимателно поглежда ме (случила се е срещата на човешката воля с онова, което й е изпратено, синергията). И по-нататък е най-интересното. Поетът разпитва гостенката – да не би тя да е лукава самозванка, да не би да е маскирана авантюристка, тя ли е тази, която са чакали? На Данте ти ли Ада си продиктувала?… (Защото, ако е тя, то значи тя е истинската. Която може да послушаш и да й се подчиниш… Макар че доста добре изглежда гостенката с лира в ръка![10])
Светската поетеса и православна християнка Анна Ахматова е успяла на езика на Сребърния век да обрисува една невероятно дълбока и истинска картина на човешкото творчество. Главният акцент на стихотворението е поставен върху последната дума Отвръща: „Аз”. То е центрирано точно около това „Аз”. „Аз” на „музата” не е егоистичното (по-добре казано – натуралистичното) „аз” на Ахматова и естествено не е „аз” на Данте, който е написал страниците на Ад. Това е някаква творческа енергия, реализираща идеалното „аз” на самата поетеса, което може би така и би останало като „загубена драхма”, ако не бе пробудено от зова на творчеството.
По този начин смиреното очакване на вдъхновението (на помощта Божия) за твореца се превръща в преобразяване на битието и откриване на собственото идеално „аз”, причастно на Висшата реалност.
Тази творческа енергия, пред която творецът се чувства като смирен послушник, понякога престава да бъде просто собствената му емпирична личност и става за него източник на познание не само на целия свят, но и на самия него.
Превод: Анета Иванова
Из „Съвременната култура и Православието“, изд. Омофор, С.
[1] Флоренский, П., свящ. Моленные иконы преподобного Сергия, II, У водоразделов мысли, т. 1, Paris, Ymka Press, 86
[2] Исаак Сирин, преп. Слова подвижнические. М.: Правило веры, 1993. С. 293.
[3] Пак там. С. 118.
[4] Исаак Сирин, преп. Слова подвижнические. С. 119.
[5] Пак там. С. 121.
[6] Пак там. С. 126.
[7] Ахматова А. Муза // Стихи и проза. Л.: Лениздат, 1976. С. 278. Когато нощем чакам я, изглежда, вися на косъм. И е все така. Какво са младост, свобода, надежда пред гостенката с лира във ръка. Но влиза, до леглото ми присяда. Внимателно поглежда ме без глас. Запитвам я: „На Данте ти ли Ада си продиктувала?” Отвръща: „Аз”. [Ахматова, А. Избрани творби. Т. 1., С., Народна култура, С. 90 – превод А. Григорова. Бел. прев.]
[8] Пушкин, Пророк, Избрани произведения, т. 2, с. 57. – Бел. прев.
[9] В стихотворението стихът е следният: И вот вошла. Откинув покривало…– Бел. прев.
[10] В стихотворението е използвана думата „дудочка”, което означава свирка, пищялка. – Бел. прев.